هر تحولی در گزینش آموزش‌وپرورش می‌تواند به تحول در گزینش‌های کل کشور منجر شود
هر تحولی در گزینش آموزش‌وپرورش می‌تواند به تحول در گزینش‌های کل کشور منجر شود

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست مشترک مدیران کل آموزش‌ و پرورش و اعضای هسته گزینش سراسر کشور اظهار کرد: خاستگاه اصلی گزینش، آموزش‌وپرورش است و بیشترین حجم استخدام‌ها و متقاضیان گزینش در آموزش‌وپرورش است بنابراین هر تحولی در گزینش آموزش‌وپرورش می‌تواند به تحول در گزینش‌های کل کشور منجر شود.تقریرنیوز؛محسن حاجی میرزایی در هفدهمین نشست مشترک مدیران […]

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست مشترک مدیران کل آموزش‌ و پرورش و اعضای هسته گزینش سراسر کشور اظهار کرد: خاستگاه اصلی گزینش، آموزش‌وپرورش است و بیشترین حجم استخدام‌ها و متقاضیان گزینش در آموزش‌وپرورش است بنابراین هر تحولی در گزینش آموزش‌وپرورش می‌تواند به تحول در گزینش‌های کل کشور منجر شود.
تقریرنیوز؛محسن حاجی میرزایی در هفدهمین نشست مشترک مدیران کل آموزش ‌و پرورش استان‌های کشور با اعضای هسته گزینش سراسر کشور که در ساختمان شهید رجایی و به‌ صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اهمیت شغل معلمی و لزوم ورود افراد باصلاحیت به این حرفه، اظهار کرد: در ترکیب یک مجموعه اجزا در کنار هم‌معنا پیدا می‌کنند اما ارزش اجزا یکسان نیست و گزینش هم درحالی‌که مانند سایر اجزا در آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کند اما ارزش متفاوتی دارد زیرا مجموعه‌ای مانند آموزش‌وپرورش تنها سرمایه‌اش نیروی انسانی است و سنجش صلاحیت ورود این نیروها بر عهده گزینش است و اگر نقش‌های گزینش با کاستی روبرو شود. کار آموزش‌وپرورش با مشکل مواجه خواهد شد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اصل شایسته‌سالاری در انتخاب نیروی انسانی اظهار کرد: هر شغلی نیاز به انسان‌هایی با خصوصیات و توانمندی‌های خاص خود را دارد و بر اساس اصل شایسته‌سالاری باید انسان‌های شایسته و توانمند در آن حوزه کاری را برای آن شغل پیدا کنیم. با این تعریف کار گزینش ترویج شایستگی هم می‌شود زیرا که انسان‌ها به خاطر کارکردی که گزینش در انتخاب افراد مناسب برای مشاغل دارد به دنبال افزایش شایستگی‌های خود می‌روند؛ بنابراین گزینش می‌تواند تأثیر غیرمستقیم برافزایش شایستگی‌های افراد در جامعه بگذارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه نباید در مجموعه‌ای فرایندها بر اهداف پیشی بگیرد، اظهار کرد: مهم‌ترین سنجش و معیار یک فعالیت، اهداف آن مجموعه است و تجربه نشان می‌دهد که نظام‌های دیوانی و اداری پس از مدتی اصالت را به‌جای اهداف بر مسیر می‌دهند و به‌تدریج توجه به مقصد کم می‌شود و از بین می‌رود. برای رسیدن به اهداف در هر مجموعه‌ای مسیرها و فرایندهایی را طراحی کرده‌ایم و گاهی ممکن است فرایندها آن‌قدر اهداف را تحت تأثیر قرار دهند که از هدف بازبمانیم، بنابراین ضرورت دارد به‌طور مدام فرایندها در سازمان‌ها مورد تجدیدنظر قرار گیرد زیر آن فرایندها اعتبارش به این است که آن اهداف را محقق کنند و در غیر این صورت اعتباری نخواهند داشت.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه گزینش بخشی از یک فعالیت در مجموعه است، اظهار کرد: گزینش هوشیار باید مدام فعالیت‌های پیرامونی خود را کنترل کند و با دریافت‌کنندگان خدمات ارتباط داشته باشیم و از کارایی روش‌هایمان اطمینان پیدا کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان گفت: هر تحولی در گزینش کشور باید از آموزش‌وپرورش شروع شود زیرا خاستگاه اصلی گزینش، آموزش‌وپرورش است و بیشترین حجم استخدام‌ها و متقاضیان گزینش در آموزش‌وپرورش است بنابراین باید در قوانین مرور کنیم و به شرایطی مانند کرونا، الویت های جدید، کم اثر شدن اولویت‌های گذشته، ورود ابزارهای جدید توجه بیشتری کنیم و هر تحولی در گزینش آموزش‌وپرورش می‌تواند به تحول در گزینش‌های کل کشور منجر شود.

منبع:www.medu.ir