چرا دکتر سعید محمد؟
چرا دکتر سعید محمد؟

دکتر سعید محمد و مدیریت عبور از وضع موجود امروزه مهمترین چالش مردم و کشور مسئله اقتصاد و معیشت است، حوادث رخ داده در چند سال گذشته، تحریم های خارجی و تصمیمات غلط در حوزه اقتصاد باعث شده است ارزش پول ملی سقوط کرده، قیمت کالاهای اساسی با رشد مواجه شده و تامین نیازهای اساسی […]

دکتر سعید محمد و مدیریت عبور از وضع موجود

امروزه مهمترین چالش مردم و کشور مسئله اقتصاد و معیشت است، حوادث رخ داده در چند سال گذشته، تحریم های خارجی و تصمیمات غلط در حوزه اقتصاد باعث شده است ارزش پول ملی سقوط کرده، قیمت کالاهای اساسی با رشد مواجه شده و تامین نیازهای اساسی و مواد اولیه با مشکل مواجه شود. آنچه امروزه کشور را به این وضعیت کشانده است در دو عامل خلاصه می‌شود؛ ناکارآمدی مدیریتی و تحریم های بین المللی.
کارآمدی دولت به عنوان یکی از نیازهای محوری جامعه امروز برای عبور از وضع موجود در بیانات مقام معظم رهبری، نظرسنجی های مردمی و تحلیل های صاحبنظران دیده می‌شود اما سوال اینجاست که “چه کسی کارآمد است؟ و معیار کارآمدی چه چیزی است؟” آنچه مسلم است خلاصه کردن کارآمدی در توان بالای مدیریت اجرایی کافی نیست اما اگر در مدیریت اجرایی تردید ایجاد شود قطعاً کارآمدی نیز زیر سوال می رود. نکته مهم دیگر فهم راهبردی از شرایط کشور و راه های برون رفت از مشکلات و گره زدن آن ها با ظرفیت های موجود و به دنبال آن توان پیاده سازی سیاست های کلی است.
کارآمدی در دو بعد اجرایی و علمی خلاصه می شود؛ “مدیر کارآمد آن کسی است که بداند باید چه کند و همچنین بتواند آن را انجام دهد.” تحریم‌های ظالمانه باعث کاهش درآمدهای کشور و عدم دسترسی به منابع ارزی و پولی شده است از این رو باید به این نکته توجه داشت که مدیران تکنوکرات که با صرف هزینه های بالا اقدام به انجام ماموریت ها و سیاست های خود میکنند توان مدیریت در شرایط خاص تحریمی و محدودیت منابع را دارند یا خیر؟ شرایط امروز کشور فرصت آزمون و خطا را به حداقل رسانده و حضور مدیرانی که در عملکرد آن ها شائبه کارآمدی وجود دارد می تواند هزینه های جبران ناپذیری بر کشور وارد کند.

مواجهه دولت آینده با مسئله تحریم هاست؛ آنچه تا امروز به عنوان سیاست دولت های مختلف در برابر تحریم در پیش گرفته شده است در دو مورد خلاصه می شود. نخست مقاومت در برابر فشارهای سیاسی و دیپلماتیک و به دنبال تلاش برای دور زدن تحریم ها و دوم مذاکره دیپلماتیک و دادن امتیاز به طرفین خارجی برای کاهش و لغو تحریم ها. امروزه اما حرف تازه و راهبرد جدیدی از جمع های نخبگانی به گوش می رسد.
راهبرد سوم خنثی سازی تحریم‌هاست .تحریم بر محور ها و گلوگاه های اساسی کشور حاکم شده است. گره زدن گلوگاه‌ها و نیازهای اصلی کشور به خارج از مرزها و نداشتن جایگزین داخلی برای آنها باعث آسیب پذیر شدن کشور می شود. قطعاً باید یکی از سیاست های دولت آتی ساخت درونی گلوگاه‌های حساس و حرکت به سمت خودکفایی راهبردی و استراتژیک باشد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که آنچه در اندیشکده های اقتصادی و سیاست گذاری به عنوان خنثی سازی تحریم عنوان می شود در اصل حرکتی بنیادی و زمان بر است و در کوتاه مدت اجرایی نمی‌شود اما روی کار آمدن دولتی معتقد به این اصل اولین گام در این راه است.
دکتر سعید محمد باتوجه به انگیزه های مدیریتی و اقتصادی خود و سابقه تمرکز بر برخی موضوعات راهبردی، کسی است که میتواند دوگانه مذاکره و مقاومت را بشکند و راه حل سوم را به عنوان برگ برنده کشور عزیزمان در مواجه با مستکبرین در عرصه اقتصاد بین الملل اجرایی کند.
دکتر سعید محمد با نگاه تحول خواهانه در مدیریت های قبلی خود تغییرات بنیادی را ایجاد کردند که باعث حرکت سریع و سالم به سمت اهداف مورد نظر و به دنبال آن سربلندی ایران اسلامی و آرامش خاطر مردم عزیز کشورمان شدند. امیدواریم دکتر محمد با همراهی جوانان حزب اللهی و متخصص، مدیریت عبور کشور از وضع موجود و رسیدن به ساحل اقتصاد پویا و به دنبال آن بهبود معیشت جامعه و اقتدار بین المللی را برعهده بگیرند.

  • منبع خبر : https://amozeshgostranfarda.ir/?p=502